Nu het Beter Leven-keurmerk overal in de schappen ligt, willen supermarkten zich onderscheiden van elkaar. Supermarktketen Plus gaat dit najaar met veertien varkenshouders extra stappen zetten op het gebied van smaak, dierenwelzijn en milieu-impact. Hoog tijd, menen ketenspecialisten. “Een grote uitdaging voor de sector is het onderscheiden in smaak”, zegt Peter van Balkom van Connecting Agri & Food.

Plus wil samen met ketenpartners Vion en de varkenshouders op korte termijn nieuwe stappen zetten op het gebied van smaak, het verder verbeteren van dierenwelzijn én het verlagen van de milieu-impact van varkensvlees. En dat wordt wel eens tijd. In het dertig jaar oude rapport ‘Om Schone Zakelijkheid’ van de adviescommissie Van der Stee staat zwart op wit beschreven dat de marktgerichtheid van de Nederlandse vleesindustrie zeer matig te noemen is. ‘Het zou aantrekkelijk zijn om kwaliteitsvlees ook voor de consument in de markt identificeerbaar te maken’, is in het rapport te lezen.

Varkensvleesconcepten

Peter van Balkom, specialist varkensvleesketen bij Connecting Agri & Food, heeft recentelijk varkensvleesconcepten in Nederland en België geanalyseerd. Hij ziet dat de zuiderburen vooropgaan met vleesconcepten in de supermarkt. “In Nederland gaat het met merken als Livar, Friberne en Heyde Hoeve vaak om relatief kleine aantallen. Nederland loopt daarentegen weer voorop met de aandacht voor dierenwelzijn”, zegt Van Balkom.
Volgens Van Balkom is een stabiele prijsvorming een belangrijke voorwaarde voor een stabiele keten. “Elke week over de prijs steggelen of elkaar onder druk zetten werkt niet. Daarnaast zie ik dat voerleveranciers en fokkerij bij ketens betrokken worden om smaak en vleeskwaliteit te bevorderen. Daarnaast zal veel aandacht komen voor de CO2-uitstoot van vlees.”

Onderscheiden in smaak grote uitdaging

Volgens ketenspecialist Peter van Balkom gaan het belang van samenwerking en ketenverkorting samen met de technologische ontwikkelingen in de stal. Met name door de inzet van ICT kunnen extra stappen gezet worden in het verbeteren van de diergezondheid. “Verder monitoren kan vervolgens op het gebied van gewichtsontwikkeling of afwijkend watergebruik.” Een grote uitdaging voor de sector is volgens hem het onderscheiden in smaak. “In het voerpakket en de genetica zijn allerlei aanpassingen te maken. Maar vanwege de hoge kosten blijft een efficiënte voerconversie voorlopig noodzaak. Een onderscheidend concept in de markt zetten is een kwestie van lange adem.”

Meer informatie?

Vraag voor meer gegevens het gedetailleerde rapport op bij Peter van Balkom, specialist varkensvleesketen. Lees ook meer over in ons eerder gepubliceerde artikel marktgerichte varkensvleesconcepten in opkomst.

Dit interview met Peter van Balkom is verschenen op de website van Nieuwe Oogst.

Wilt u meer weten?

Neem dan contact op met Peter van Balkom via 06 51 42 43 27 of p.vanbalkom@connectingagriandfood.nl

Peter van Balkom
Peter van BalkomSpecialist varkensvleesketen